Go - Klub Japoński
STRONA GŁÓWNA - Go

Go

goban

Go jest najtrudniejszą grą strategiczną świata przewyższającą szachy wielokroć pod względem złożoności. Jest tak, mimo że same zasady są bardzo proste, a przedstawione poniżej pozwalają zacząć grać pierwsze partie. Jest to komplet zasad!


Go rozgrywa się na planszy (goban), na której naniesione są siatki linii o takiej samej liczbie linii pionowych i poziomych - zwykle 19.


Plansza może być początkowo pusta, lub też mogą być już na niej kamienie. Najczęstszym niepustym ustawieniem początkowym są czarne kamienie handicapowe dla słabszego gracza, ustawione w wyróżnionych punktach (hoshi).


Po opcjonalnym rozstawieniu kamieni początkowych gracze na przemian stawiają po jednym kamieniu swojego koloru na którymś z pustych pól. Mogą też nie skorzystać z tego prawa (pas). Jeśli gracze kolejno spasują, można ogłosić koniec gry i policzyć wyniki.


Pierwszy ruch wykonuje czarny, chyba że na planszy są czarne kamienie handicapowe, w którym to przypadku pierwszy ruch ma biały.


Grupa to zbiór wszystkich kamieni tego samego koloru połączonych bezpośrednio liniami. Jeśli po postawieniu kamienia któraś (jedna lub więcej) z grup przeciwnika nie sąsiaduje z żadnym pustym przecięciem, zostaje zabita (lub w innej terminologii wzięta do niewoli). Kamienie te są zdjęte z planszy i trafiają do tego, który wziął je do niewoli, liczą się one w punktacji.


Jeśli ruch spowodował zabicie jakiejś grupy przeciwnika, na jej miejscu pojawiają się wolne przecięcia, więc postawiony kamień na pewno żyje. Postawienie go w miejscu, w którym nie ma kontaktu z żadnym wolnym przecięciem ani nie zabija kamieni przeciwnika jest zabronione.


Istnieje reguła zapobiegająca zapętleniu się gry - zasada ko, która mówi, że zabitego przed chwilą kamienia nie można odbić jeśli powodowałoby to powrót do sytuacji wyjściowej (nie licząc tego, że obaj gracze mają teraz po jednym jeńcu więcej). Trzeba wykonać co najmniej jeden inny ruch.


Obliczanie wyniku


W systemie japońskim procedura liczenia wygląda następująco:

  • usuwa siÄ™ wszystkie martwe grupy na terytorium przeciwnika
  • liczy siÄ™ punkt za każde wolne przeciÄ™cie na wÅ‚asnym terytorium
  • liczy siÄ™ punkt za każdego jeÅ„ca
  • dodaje siÄ™ punkty komi

Wyznaczanie, które grupy są martwe, może być w pewnych przypadkach bardzo skomplikowane.

Dla ułatwienia liczenia punktów, przesuwa się kamienie aby utworzyć obszary prostokątne, dbając przy tym, aby nie zmieniać liczby zdobytych przecięć.


Komi

Czarny jako rozpoczynający jest w lepszej pozycji niż biały. Żeby gra była bardziej równa, biały gracz otrzymuje kilka punktów rekompensaty (komi). Jest to najistotniejsza nowożytna modyfikacja reguł go, zastosowana po raz pierwszy w XIX wieku, a rozpowszechniona w wieku XX. Współcze?nie 5,5 pkt jest najpopularniejszą wartością, 6,5 stosują od 2002 r. japońskie turnieje zawodowe.

Gracz może też zrezygnować. Dobry zwyczaj nakazuje rezygnację, jeśli wygrana jest już niemożliwa.
Początkujacym często trudno ocenić kto wygrywa i o ile, tak więc często ciągną do końca gry, które powinno się już dawno było przerwać.


AtariGo

Odmiana gry przeznaczona przede wszystkim dla małych dzieci. Gra się na planszy 9x9, a jej celem jest zbicie jednego lub większej, z góry ustalonej liczby kamieni przeciwnika.


Jeżeli chciałbyś się nauczyć grać w go, skontaktuj się z nami, chętnie spotkamy się, by zaprezentopwać grę, co jest najlepszym sposobem, do jej poznania i nauczenia się gry na wyższym poziomie, niż samodzielnie. Spotkać nas możesz również na wielu pokazach, imprezach, konwentach, w których uczestniczymy.

Jak zdobyć sprzęt

Sprzęt jest na tyle prosty, że można go wykonać we własnym zakresie. Jeśli chcą Państwo zakupić lepsze komplety, polecamy sklep internetowy www.e-go.pl. Czytaj więcej: http://pl.wikipedia.org/wiki/Go
Reklama
Po³udnik Zero, ul. Wilcza 25

Grupa Ryba, ul. Kasprzaka 7
 
Gry
 
Artykuły
 




Copyright © 2011, 2012 Klub Japoński